Logo VGEO

Vereniging van Gepensioneerden Elsevier Ondernemingen

 
 
 
       
 
 
Home
Introductie
Statuten/reglementen
Organisatie
Leden
Actueel/nieuws
Pensioenen-nieuws
60-plussers
Agenda
Wat doet u daar
Nostalgische foto's
Elsevier Connect
Links
Archief
Lid worden
Zoek in website

 

 
 

Wat doet u daar?

Jan Grijpma: Bronzen koppen

("de neerslag van een ontmoeting")

Foto Jan Grijpma

Jerôme Heldring, 1993, brons, h. 27 cm.

Mijn vader vond dat ik carrière moest maken, bankdirecteur worden! Op mijn 18e zat ik in Singapore bij de Nationale Handelsbank, en later in Amsterdam bij de Twentsche Bank. Dat beviel me niet. Ik werd uitgever, daarna directeur van de uitgeverij van schoolboeken bij Samsom in Alphen aan de Rijn

In 1977 werd ik directeur bij Elsevier Argus in Amsterdam, belast met o.a. de exploitatie van de Winkler Prins Encyclopedie. In 1982 maakte ik de overstap naar Elsevier Science Publishers en werkte daar als project manager tot 1991: de tijd was aangebroken om aandacht te besteden aan mijn verwaarloosde hobby: het boetseren van portretten.

 

Ik heb mijn leven lang belangstelling voor beelden gehad. Als kind mocht ik op woensdagmiddag naar een boetseercursus. Toen ik in Singapore werkte, zag ik tijdens een vakantie in Bangkok Boeddhabeelden, die een onvergetelijke indruk op mij maakten.

In de jaren '70 les heb ik les gehad van Fredy Wubben; het studieboek "Portret en figuur boetseren" van Tony van de Vorst ken ik ongeveer uit mijn hoofd. Van 1990 tot 1993 had ik "masterclass"-overleg met Nic Jonk. Verder heb ik mij autodidactisch ontwikkeld door selektief om me heen te kijken.

 

Pianist Henk Kuijlman, 1997, brons, h. 29 cm.

Arie Manten, 2001, brons, h. 30 cm.

Ik werk met chamotte klei en houd mij bezig met één onderwerp: portretten. Een kop van mijn hand is de neerslag van een ontmoeting: hij moet iets overbrengen van de persoonlijkheid van het model. Bij mijn portretten staan de ogen centraal. Ik laat ze leeg, maar werk er aan tot het strijklicht ze tot leven brengt. Ik ben een ambachtsman. Ik werkte uitsluitend in opdracht, aan de hand van een model; mijn koppen worden in brons uitgevoerd.

Mijn vrouw Greetje maakt schilderijen en prenten. Zij maakt soms "luiken" achter mijn koppen; zo'n luik geeft een terrein-afbakening en vertelt tevens iets over degene die geportrettterd is. De combinatie kop/luik noemen wij "compositie".

"Het niet meer moeten, maar mogen; het luisteren naar mijzelf en naar mensen om mij heen; het maken van portretten en het samen met Greetje maken van composities hebben mij in dit leven iets gegeven waarop ik niet gerekend had, iets dat mij het feestelijke gevoel geeft dat ik een instrument mag zijn. Ik mocht worden wie ik ben"

Compositie Greetje. Greetje, 1991, brons, h.28 cm. Luik, 1992, acryl op hardboard, 80 * 50 cm.

Exposities gehouden:

  • 2002: deelname aan groepstentoonstelling in Beeldentuin-Galerie Akermare, Akersloot.
  • 2002: deelname aan groepstentoonstelling in Galerie Le Pignon, Grootschermer.
  • 1999: samen met Greetje in Vrijzinnig Centrum Vrijburg, Amsterdam
  • 1998: samen met Greetje in Galerie 1719, Alkmaar.
  • 1996: deelname aan groepstentoonstelling in Beeldentuin-Galerie Akermare, Akersloot.
  • 1995/1997: compositie Romeo en Julia in Café-Restaurant Dantzig te Amsterdam. De vijf koppen van dansers van Het Nationale ballet zijn daar permanent opgesteld.
  • 1994: samen met Greetje bij uitgeefconcern Elsevier, Amsterdam.
  • 1992: huisexpositie met Greetje in Grootschermer.
  • 1992: deelname aan groepstentoonstelling in Galerie Le Pignon, Grootschermer.

Jan Grijpma Javakade 82 1019 RV Amsterdam Tel: 020-419 53 14

Tekst en foto's zijn ontleend aan het boek "Je komt op een mooie morgen", een uitgave van Greetje en Jan Grijpma, 2003; ISBN 90 9016232 1. Het gaat over de gedichten, schilderijen en prenten van Greetje, en over de bronzen koppen van Jan. Totaal 96 blz. Voor VGEO-leden is het te koop voor een vriendenprijs van € 20,- plus eventuele verzendkosten; het is bij Jan thuis te bestellen.


 
 
       
 
 
Contact: webmaster