Nieuwsbrief 44, 2017.
Publicatiefdatum: vrijdag 13 oktober 2017.
Geachte lezer, deze week een uitgebreide nieuwsbrief met daarin
een gezamenlijk persbericht inzake het te vernieuwen
pensioenstelsel, een bericht over het Seniorvriendelijk
Ziekenhuis en een tweetal reacties op een aantal onderwerpen
betrekking hebbende op het deze week bekend gemaakte
regeerakkoord.
PERSBERICHT: Gepensioneerden willen meepraten over vernieuwd
pensioenstelsel.
De beide koepels van gepensioneerden NVOG en KNVG dringen er bij
de regeringspartijen en het nieuwe kabinet gezamenlijk op aan de
vertegenwoordigers van de gepensioneerden en de
jongerenorganisaties nauw te betrekken bij de overgang naar een
vernieuwd pensioenstelsel.
Met het afsluiten van brede
maatschappelijke akkoorden op het gebied van pensioen, eventueel
ook zorg en wonen, kan het kabinet, dat gebaseerd is op de
kleinste mogelijke meerderheid in de Tweede Kamer, zijn
draagvlak in de samenleving vergroten. Het uitsluiten van de
vertegenwoordigers van de direct betrokkenen bij de
mega-pensioenoperatie zal zeker niet leiden tot het gewenste
draagvlak. Lees hieronder het persbericht
Persbericht 10.10.2017
Regeerakkoord: Koopkacht gepensioneerden blijft achter bij die
van werkenden.
Hoewel er nog veel onduidelijkheden zijn, blijkt uit de eerste
cijfers dat de koopkracht van werkenden er meer op vooruit gaat
dan van gepensioneerden. Gemiddeld neemt de koopkracht van
werkenden met een modaal inkomen toe met 1,4% per jaar terwijl
de koopkracht van gepensioneerden naar verwachting slechts 0,7%
per jaar zal toenemen. Dit zijn natuurlijk algemene cijfers,
voor individuele personen of gezinnen kunnen de cijfers anders
uitvallen afhankelijk van hun persoonlijke situatie. Eén van de
sombere vooruitzichten voor veel gepensioneerden zal de
dekkingsgraad van hun pensioenfonds zijn. Als deze in 2020 te
laag is zullen de pensioenen gekort moeten worden.
Wat naar verwachting veel gepensioneerden in de portemonnee zal
treffen, zijn de aanpassingen in de hypotheekrenteaftrek en het
eigenwoningforfait. Om met het laatste te beginnen: Als je op
dit moment de hypotheek op je huis volledig hebt afgelost, hoef
je bij je inkomen geen eigenwoningforfait op te tellen. Stel dat
je een woning hebt met een WOZ-waarde van € 300.000 ga je in
2050 € 664 per jaar meer belasting betalen bij een
belastingtarief van 36,9%. Deze wijziging wordt weliswaar
geleidelijk ingevoerd maar toch. Mensen worden “gestraft” voor
het aflossen van de hypotheek op hun woning.
De aftrek van de hypotheekrenteaftrek wordt volgens de plannen
van de nieuwe regering versneld afgebouwd waardoor de maximale
aftrekbaarheid van de hypotheekrente terugloopt tot 37%.
Positief is natuurlijk de verhoging van de ouderenkorting voor
lage inkomens en het geleidelijk in plaats van in één klap
afbouwen van de ouderenkorting voor inkomens in de range van €
36.000 naar € 46.000.
Waar iedereen mee te maken zal krijgen is de verhoging van het
lage btw-tarief van 6 % naar 9 %. Dat geldt niet alleen voor de
dagelijkse boodschappen maar ook voor de kapper, leidingwater,
kranten en de fietsenmaker. Naar verwachting gaat het om circa €
160 dat een gezin per jaar extra kwijt is aan boodschappen.
Waar in het regeerakkoord niets over staat maar wat wel onze
aandacht blijft houden is de verzilveringsproblematiek van de
hoge ouderenkorting, zowel bij echtparen als alleenstaanden met
alleen AOW en eventueel een klein pensioen, en in nog sterkere
mate bij aio-ontvangers.
Wij blijven de ontwikkelingen rond koopkracht, zorg en
pensioenen voor ouderen en gepensioneerden de komende weken op
de voet volgen en zullen u van de voortgang op de hoogte houden.
Keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis.
Woensdag 11 oktober 2017 hebben 63 ziekenhuislocaties het
keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis ontvangen.
Het keurmerk
Het keurmerk Seniorvriendelijk
Ziekenhuis is in 2013, samen met de ouderenorganisaties PCOB en
KBO,en de pensioenorganisaties NVOG en NOOM ontwikkeld. Iedere
twee jaar wordt op basis van 14 verschillende kwaliteitscriteria
beoordeeld of een ziekenhuis in aanmerking komt voor het
keurmerk. De huidige "trekker" van het initiatief, de
seniorenorganisatie KBO-PCOB werkt daarbij nauw samen met
onderzoeksbureau MediQuest. Het keurmerk 2017–2018 is mogelijk
gemaakt door financiering van zorgverzekeraar Zilveren Kruis.
Noodzaak
Uit diverse onderzoeken blijkt dat een
aanzienlijk deel van de (kwetsbare) senioren er ten gevolge van
een ziekenhuisopname op achteruit gaat. Dat heeft niets te maken
met de reden van opname. Senioren lopen een hoger risico op
complicaties rond de ziekenhuisopname en het ontslag. Denk
daarbij aan vallen, acute verwardheid (delier) en
medicatiefouten.
Van ziekenhuizen mag worden verwacht dat zij inspelen op de
problemen die hun grootste groep patiënten (ongeveer 65%)
ondervinden. Dat gaat niet vanzelf. Het keurmerk wil als
aanjager fungeren en ziekenhuizen prikkelen om extra maatregelen
te treffen.
Kwaliteitscriteria
Er is een veertiental
kwaliteitscriteria opgesteld waar ziekenhuizen aan moeten
voldoen. Iedere twee jaar worden die criteria aangescherpt.
Absolute voorwaarden zijn de aanwezigheid en de inzet van een
geriatrisch team alsook een goede overdracht na ontslag uit het
ziekenhuis. Voordat een patient naar huis vertrekt, moeten er
goede afspraken zijn gemaakt over hoe de verzorging thuis wordt
voortgezet. Ondermeer met de wijkverpleging. Dit jaar is daar
ondermeer bijgekomen dat de oudere patient (en/of zijn
mantelzorger)goed wordt betrokken bij het behandelbeleid en is
er extra aandacht voor ouderen op spoedeisende hulp (SEH).
Bijvoorbeeld door bij binnenkomst van 70-plussers op de SEH een
risicoscreening op kwetsbaarheid en functieverlies uit te
voeren.
Resultaten 2017
Zo’n 93% van de Nederlandse
ziekenhuislocaties heeft meegewerkt aan het onderzoek. In totaal
63 ziekenhuislocaties heeft het keurmerk verdiend. Dat zijn er 3
meer dan in 2015, ondanks de verzwaarde kwaliteitscriteria.
Bent u benieuwd of er in uw omgeving
ziekenhuizen zijn die standaard extra aandacht schenken aan de
behandeling van (kwetsbare) senioren en daarmee het keurmerk
Seniorvriendelijk Ziekenhuis hebben verdiend? Gebruik de
keuzewijzer op
www.seniorvriendelijkziekenhuis.nl of klik op het logo
bovenaan dit artikel voor een rechtstreekse link naar de
keuzewijzer.
De coalitie-afspraken met betrekking tot de zorg.
ZORG
Op 2 maart 2016 hebben wij vanuit een
aantal ouderenorganisaties een aantal voorstellen gedaan aan
alle politieke partijen voor de verkiezingsprogramma’s voor de
Tweede Kamerverkiezingen 2017.
Wij moeten constateren dat de
coalitiepartijen daar niet zoveel mee hebben gedaan.
Wij hebben gevraagd om de marktwerking
in de curatieve zorg uit te bannen en de zorg te regionaliseren
conform het advies “Op weg naar de zorg in 2030” en het
instellen van regionale budgetten. Nu zien wij dat daar niets
mee wordt gedaan. Het systeem blijft gehandhaafd, echter men
moet het met bijna € 2 miljard (5 %) minder doen! (ook de
vereniging van ziekenhuizen heeft hierop al woedend
gereageerd!). In het systeem van de zorgverzekeringen en
verdere financiering van de zorg wordt geen verandering
gebracht, alleen wordt het eigen risico bevroren op € 385,- Dit
zal ongetwijfeld tot extra premieverhogingen leiden. Een
cadeautje uit eigen beurs!
Waar het naar de mening van NVOG
fundamenteel aan ontbreekt, is een visie op de zorg op langere
termijn. In de huidige voorstellen worden links en rechts enkele
maatregelen genoemd maar waar de nieuwe regering op langere
termijn naar toe wil is absoluut onduidelijk. Terwijl de
technologische veranderingen doorgaan, de steeds sterkere
vergrijzing de vraag naar zorg snel toeneemt en de inzichten op
het gebied van gezondheid veranderen, blijft de nieuwe regering
“op de handen zitten”. Wij hadden
graag gezien dat in de regeringsverklaring de formerende
partijen hun steun hadden uitgesproken aan het advies “Op weg
naar de zorg in 2030”.
Positief is dat nieuwe regering actief gaat werken om meer zorg
vanuit het ziekenhuis te verplaatsen naar het eigen huis en om
de ziekenhuisopname zo kort mogelijk te houden. Bij deze
benadering, die ook in het advies “Zorg op weg in 2030”wordt
voorgesteld, hoort een andere honorering van medisch
specialisten en huisartsen, het “loslaten” van het beoordelen
van ziekenhuizen op basis van omzet en een uitbreiding van de
wijkverpleging. Daarover wordt in het geheel niet gesproken!
Voor de ontwikkeling van digitaal ondersteunende zorg (E-Health)
wordt € 10 miljoen per jaar uitgetrokken ofwel ¼ promille van de
zorgkosten, een schijntje gezien de grote mogelijkheden en
besparingen die het gebruik van E-Health kan op leveren in de
zorg.
Voor preventie, een van de belangrijkste mogelijkheden om de
kosten van de zorg in de hand te houden, wordt slechts € 40
miljoen per jaar uitgetrokken! Dat zal veel te weinig zijn voor
een goed preventieprogramma.
Wij hebben overal kunnen lezen dat de zorg in verpleeghuizen
door een “foutje” van de regering in de opdrachtverlening aan
het Zorg Instituut Nederland voor het opstellen van het
”kwaliteitskader verpleeghuiszorg” een budgetverhoging krijg van
ongeveer 25 % (2,1 miljard!). Dat is uiteraard uitstekend voor
de ouderen die in verpleeghuizen worden verpleegd en dat gunnen
wij natuurlijk aan degenen die dit overkomt. Maar ook is
duidelijk dat het extra personeel dat met dit geld zou kunnen
worden aangetrokken er niet is en er zijn er ook te weinig in
opleiding!
Ook hier blijkt een gebrek aan visie.
Hoe verheugd wij ook zijn dat er extra geld gaat naar de
verpleeghuizen, van de 80-plussers betreft het slechts nog geen
20 % die daar worden verpleegd! De 80 % die thuiszorg en
wellicht ook thuisverpleging behoeven, komen er in de nieuwe
plannen maar bekaaid vanaf. De budgetten voor de WMO, de
thuiszorg en de thuisverpleging worden niet verhoogd!
Zorg Instituut Nederland is in
opdracht van de regering momenteel bezig met het opstellen van
een “Kwaliteitskader Verpleging Thuis“. Laten wij erop
vertrouwen dat ook dit kwaliteitskader zal leiden tot een forse
budgetverhoging voor de wijkzusters (of dat het bedrag dat de
verpleeghuizen extra krijgen en niet kunnen gebruiken naar de
wijkzusters gaat!). Wel zegt met in de coalitieverklaring dat
men actief gaat werken om jongeren te bewegen om dit mooie vak
te gaan uitoefenen.
Het hoofdstuk “zorg” begint met de
zinnen: “Wij worden allemaal ouder en dat doen wij het liefst in
onze eigen omgeving. Mensen moeten kunnen vertrouwen op goede
zorg thuis en steun voor hun mantelzorgers”. De
voorstellen die er thans liggen komen niet overeen met deze
mooie woorden. Het evenwicht tussen zorg en thuiszorg
en-verpleging en verpleeghuizen is weg.
Het feit dat de partijleider van de
Christen Unie voor elkaar heeft gekregen dat voor zijn begin
2017 geannonceerde plan “Waardig ouder worden” (dat NVOG niet
heeft ondersteund, mede omdat er al diverse andere plannen
liggen), € 180 miljoen wordt vrijgemaakt, stelt ons voor
vraagtekens.
Deze opsomming maakt ons als ouderorganisaties niet blij.
Er wordt wat geschoven met geld en goede ideeën naar voren
gebracht, maar van een echte hoognodige reorganisatie van de
zorg is geen sprake. Jammer, want dat is nodig om de zorg in de
toerkomst betaalbaar, toegankelijk en kwalitatief goed te
houden. Wij hopen niet dat t.z.t. “DE WAL HET SCHIP DOET KEREN
“in de zorg voor ouderen.
WONEN
In het hoofdstuk wonen komt naar voren dat de gemeenten door de
nieuwe omgevingswet meer verantwoordelijkheden, meer
instrumenten een meer vrijheidsgraden hebben gekregen in het
ruimtelijk beleid en het woonbeleid. Zij zullen, wellicht ook in
een regionale samenwerking moeten sturen op omvang,
samenstelling en kwaliteit van de woningbouwproductie.
Dat het aanbod van nieuwe woningen
traag reageert op de aantrekkende vraag is deel inherent aan het
bouwproces maar deels ook het gevolg van onnodig belemmerende
overheidsbeleid. De landelijke overheid trekt zich dus terug en
laat alles aan de gemeenten over!
Wel zegt men dat het woningaanbod moet
meebewegen met de veranderende eisen en wensen, o.a. van
ouderen. Door vergroting van het aanbod van betaalbare
woningen in de vrije sector hoopt men dat de doorstromen op gang
kan komen en er sociale huurwoningen vrijkomen voor degene die
daarop zijn aangevezen.
Dat veel ouderen wel willen verhuizen
naar een seniorvriendelijke woning en er zeer weinig aanbod is,
komt in het hele verhaal niet voor! Ook dat is een gebrek aan
visie. In de gemeenten zullen de ouderen ook zelf meer actief
mee moeten discussiëren over de woningbouw in hun gemeente. Dat
is echter wel een zaak van lange adem.
Dat hebben wij in onze actie
“Seniorvriendelijk gemeentebeleid" ook geadviseerd.
|